Saturday 26 November 2011

Filled Under:

Fakta IT

00:06

 FAKTA MENARIK IT


Apakah maksud disebalik perkataan Yahoo! ?


Mungkin ramai diantara kita menggunakan Yahoo! sebagai domain untuk  kita "sign up" (membuat e-mail) atau "sign in"(membaca atau membalas e-mail) atau mungkin kepada seseorang yang gemar mengetahui tentang dunia semasa membaca berita artikel yang terdapat pada "home" Yahoo! berbanding enjin carian Google . Tahukah anda apakah maksud disebalik perkataan Yahoo! ? Yahoo merupakan singkatan nama bagi 'Yet Another Hierarchical Object Organizer' .Perkataan ini digunakan pengasasnya Jerry Yang dan David Filo bagi menggambarkan diri mereka yang periang .





Emel pertama pada tahun 1971 ?


Emel pertama dikembangkan pada tahun 1971 oleh Ray TomlinsonSimbol . @ atau alias digunakan untuk memisahkan nama pengguna daripada nama Domain tetapi sebaliknya pula pada zaman Ray Tomlinson yang telah mengambil keputusan untuk memisahkan nama pengguna daripada nama komputer .





ELAKKAN DARIPADA CARIAN BERBAHAYA ?

Carian berbahaya bermaksud apabila enjin carian google menyenaraikan hasil carian pengguna yang dipaut terus ke laman web yang mengandungi malware dan virus . Ia lazimnya melibatkan beberapa kata kunci dan antara kata kunci yang perlu dielakkan ialah Victorea Secret -[boleh menyebabkan jangkitan Trojan Fake Codec] , Blue book- [boleh menyebabkan jangkitan Mdec Exploit] , Arches National Park- [serangan Web Attacker 2 atau MPack].


VIDEO TERAWAL YOUTUBE ?

Boleh dikatakan video yang pertama memuat naik ke laman web video terkenal itu ialah yang berjudul Me at The Zoo . Sehigga kini video itu masih boleh ditonton yang mengisahkan Jawed Karim di kebun binatang San Diego .





segala pandangan atau comment amat diperlukan untuk menaik taraf segala kesilapan yang ada/adminanosya
-------------------------------------segala informasi di dalam blog ini adalahh hakcipta/2011/adminanosya/---

0 comments:

Post a Comment